Park & Vejservice med i forskning om kommunikation

Hvordan skaber mellemledere en stærk kommunikationskultur på arbejdspladsen? Det undersøger kommunikationsforsker og -rådgiver Helle Petersen i et nyt forskningsprojekt. Viborg Kommunes Park & Vejservice er en af hendes tre samarbejdspartnere.

Kræn Bach Holmberg og Helle Petersen 
Kommunikationsforsker og -rådgiver Helle Petersen tager i sit nye forskningsprojekt et kig på kommunikationen i bl.a. Park & Vejservice, hvor Kræn Bach Holmberg er afdelingsleder.

Til daglig er de ca. 115 ansatte i Park & Vejservice spredt rundt om i kommunen i færd med at vedligeholde kommunens veje og grønne områder. Men en dag i april er de samlet på Materielgården i Viborg, hvor afdelingsleder Kræn Bach Holmberg byder velkommen til fællesmøde.

Fællesmøderne, som der er tre af om året, bruger Kræn blandt andet til at kommunikere vigtige budskaber til medarbejderne. Årets andre dage kommunikerer han på distancen og via sine formænd, på sms m.v.

- Det kan godt være lidt at en udfordring at nå igennem med kommunikationen, når medarbejderne ikke er samlet i dagligdagen, og det stiller nogle særlige krav til mig som leder, siger Kræn.

Da han så, at Helle Petersen søgte samarbejdspartnere til sit nye forskningsprojekt om mellemledernes kommunikation, var han ikke i tvivl om, at det kunne være interessant at være med.

- Det er et rigtig spændende projekt, og jeg glæder mig til at se, om det kan give ideer til, hvordan vores kommunikation kan blive bedre, fortæller han.

Intern kommunikation er vigtig

I hjørnet af lokalet, hvor der bliver holdt fællesmøde, står et videokamera. Hele mødet bliver optaget på video, så Helle Petersen kan kigge med. Hun har også været i Viborg for at interviewe en række medarbejdere. Det er en del af den dataindsamling, som hun er i gang med i forbindelse med forskningsprojektet.

Helle Petersen er glad for, at Park & Vejservice i Viborg Kommune er med i hendes projekt:

- Medarbejderne her er jo nogle af kommunens vigtigste ambassadører, fordi de er synlige i lokalmiljøet, og deres arbejde er noget, alle borgere nyder godt af i hverdagen. De medarbejdere, jeg har talt med, har været meget optagede af at udføre et godt stykke arbejde, men også i at møde borgeren på en positiv måde på deres vej rundt i alle kommunens kroge, siger hun.

Netop her kommer lederens kommunikation ind i billedet.

- Vi ved allerede fra forskningen, at god lederkommunikation giver mere effektivitet, højere medarbejdertrivsel, lavere sygefravær og et bedre omdømme. Det, jeg undersøger i mit projekt, er, hvad der helt konkret skal til for, at kommunens mellemledere lykkes med at skabe en stærk kommunikationskultur på arbejdspladsen, fortæller Helle Petersen.

Gode råd og bog på vej

Det har været spændende for Helle Petersen at besøge Park & Vejservice:

- Jeg er blevet taget imod med åbne arme og stor nysgerrighed, og jeg glæder mig til at komme tilbage og forhåbentlig kunne inspirere til endnu bedre ledelseskommunikation, siger hun.

Når hele det samlede forskningsprojekt er slut, kommer anbefalingerne i anonymiseret form med i Helle Petersens kommende bog, der handler om den vigtige rolle som mellemleder.

 

Fakta om Park & Vejservice

Park & Vejservice, som hører under Teknik & Miljø, er Viborg Kommunes entreprenør og klarer drift og vedligeholdelse af blandt andet grønne områder og veje. Der er ansat ca. 100 årsværk hos Park & Vejservice. Ud over afdelingslederen er der seks mellemledere(formænd).

 

Fakta om Helle Petersen, kommunikationsforsker og -rådgiver

Helle Petersen er ph.d. i forandringskommunikation og master i organisationspsykologi (MPO). Helle Petersen har specialiseret sig i intern kommunikation i forandringsprocesser, ledelse og rollen som rådgiver. Hun har udgivet adskillige bøger om emnerne og har mere end 20 års erfaring. Hun arbejder med offentlige organisationer og sundhedsvæsenet i sin forskning og rådgivning.

 

 

Sidst opdateret: 05.06.2019