Her er det okay at græde foran chefen

En nedtur i kølevandet på en skilsmisse havde måske kostet Lukasz jobbet hos Ans El-forretning, hvis ikke Lukasz´s chef havde bedt Jobcenter Viborg om hjælp til at få Lukasz tilbage på sporet.

I Ans El-forretning er der travlt. Der er 11 medarbejdere, Grundfos er én af de store kunder og herudover er der større og mindre opgaver som firmaet løser. Anders Justesen er afdelingsleder i virksomheden og det er ikke nogen let opgave at komme igennem på telefonen til ham, - han har som regel travlt med at tale med kunder.

Lukasz Jørgensen blev ansat for godt fire år siden, han er en dygtig og erfaren elektriker og for tiden arbejder han sammen med en lærling på et nybyggeri. Umiddelbart ligner Lukasz mange andre medarbejdere, privat er han fraskilt og har en datter på snart 5 år med sin ekskone, ligesom Anders ligner mange andre afdelingsledere, i travle virksomheder.

Men hver morgen mellem kl 7.00 og 7.30 er opkaldene på Anders telefon sat på standby, for her sidder Anders og snakker med Lukasz.

Medarbejder i krise
Skilsmissen som Lukasz var igennem betød nemlig, at han var ved at gå psykisk ned.

-Jeg tænkte konstant på de mange problemer skilsmissen medførte, afsavnet fra min datter, hussalg, økonomien og så videre, husker Lukasz.

De mange tanker betød, at Lukasz fik mere og mere svært ved at overskue sin situation. Tankerne farende rundt i hovedet og han havde svært ved at koncentrere sig, hvilket resulterede i, at han arbejdede langsomt – meget langsomt.

-Nogle dage var jeg nede og yde 20 procent og jeg tænke da på, hvor længe firmaet ville acceptere det, fortæller Lukasz.

Netop det langsomme arbejdstempo bekymrede Anders som forklarer -jeg var jo vandt til, at Lukasz nåede sine opgaver og jeg behøvede bare kigge på ham for at se, at han havde det dårligt.

Efterhånden var Lukasz så langt nede, at han havde svært ved at varetage sit arbejde og noget måtte gøres, hvis Anders ikke skulle afskedige Lukasz.

-Vi er et lille firma og det betyder meget for os at have hele medarbejdere, så alle kan yde optimalt, og økonomisk kan det altså godt betale sig, at investerer tid og ressourcer i medarbejderne, det koster jo også en del at ansætte nye medarbejdere, fortæller Anders.

En håndsrækning
Anders kontaktede Jobcenter Viborg og fik hurtigt etableret et møde med Virksomhedskonsulent Kaj Overgård. Sammen fik de afdækket problemstillingen og iværksat, at Lukasz kom til egen læge. Lægen henviste ham til psykologbehandling, som blev betalt via firmaets sundhedsforsikring. Ligeledes fik Lukasz bevilliget en mentorordning som betød, at Ans-El-forretning blev økonomisk kompenseret for den tid, der blev brugt på samtaler med Lukasz. Anders tilbød sig som mentor og Lukasz tog imod tilbuddet.

-Når nogen rækker hånden ud, skal man da tage imod den, siger Lukasz og fortsætter, -hele min verden var ved at styrte sammen og mit arbejde var efterhånden den eneste faste holdepunkt i min hverdag, var jeg blevet afskediget, var jeg brudt sammen.

Langsomt fik Anders og Lukasz sammen bygget et nyt fundament, som Lukasz kunne stå på, og i dag er han tilbage på fuld kraft og skal der ydes en ekstra indsats i firmaet, er han altid klar.

Bløde værdier i en mandeverden
Lukasz forløb har haft stor betydning for hele firmaet og åbnet øjnene for både ledelsen og de øvrige medarbejdere. De er kommet langt tættere på hinanden og det er blevet helt normalt, at spørge til en kollega eller medarbejder som hænger lidt med hovedet.

-Her er det så at sige blevet okay, at græde foran chefen, siger Lukasz og smiler.

Anders supplerer -fokus på de bløde værdier er jo ikke så normalt i en mandeverden, som el-faget ofte er, og det var heller ikke noget, vi brugte tid på for et par år tilbage, med det betaler sig både menneskeligt og økonomisk på den lange bane.

Sidst opdateret: 15.03.2017