Effekterne af andre film

En film- eller TV-optagelse kan give et lokalområde bemærkelsesværdige gevinster, hvis det gribes rigtigt an. Se nedenfor, hvad andre har fået ud af det.

Ludvig & julemanden

TV2-julekalender 2011. Har genereret medieomtale for ca. 95 mio. kr. Derudover har Børglum Kloster skabt en ekstra turistattraktion ved at have kulisserne til julemandens hule og værksted samt andre rekvisitter stående året rundt. Det har bevirket en massiv stigning i antal besøgende til klosteret.

 

Tvillingerne & julemanden

TV2-julekalender 2013. Har skabt massiv medieomtale af Klarupgård. Det anslås at besøgstallet på Klarupgård er vokset fra ca. 4.000 om året til 15.000-20.000 på grund af den interesse som julekalenderen har medført. På Klarupgård er udstillet 10 kulisser fra optagelserne, som er et stort trækplaster for besøgende.

 

Tarok

Filmen genetablerede forbindelsen mellem ”Skive” og ”Tarok” i danskernes bevidsthed. En måling har vist, at ”Tarok” er på 4. pladsen over de ord, som danskerne forbinder med Skive.

Filmen gav Skive landsdækkende medieomtale til en beregnet værdi af 9,7 mio. kr.

Hagenshøj har i dag udviklet sig til en regulær turistdestination med museum, Tarok-vandrerute, rideruter og salg af souvenirs. Stedet har haft 4.000 gæster og udvikler fortsat nye tilbud til de mange turister.

Sidst opdateret: 10.09.2014