Pia Jensen

Pia Jensen 

Lærer på Rødkærsbro Skole.
Har været ansat i 2 år på skolen.
Underviser på 4. og 6. årgang, blandt andet i dansk, matematik og kristendom.

Hvad har skolereformen betydet for dig?
Først og fremmest har jeg helt fri, når jeg går hjem. Jeg sidder ikke længere sent om aftenen for at rette opgaver og forberede mig. Jeg tænker mindre på arbejde, når jeg har fri. Det er rart.

Hvordan går det med at kunne forberede sig til undervisningen?
Vi forbereder os både sammen og hver for sig. Det er godt at kunne sige til en kollega: "For resten, episoden i sidste uge, hvad tænker du?" Før var det noget, vi skulle planlægge at mødes om.

I forhold til den faglige forberedelse og videndeling, så mødes vi i fagudvalg hver måned. Vi mødes også i vores teams. Det er OK at mødes på den måde. Vi har en god fornemmelse af at nå hinanden.

Hvordan er det at forberede sig i et stort fælles lokale?
Det går fint. Vi har et bord hver med pc. Folk er gode til at acceptere, at der bliver snakket på tværs i lokalet. Det er vigtigt, at der ikke også skal planlægges tid til det på et andet tidspunkt. Til gengæld skal vi blive bedre til at finde sammenhængende tid til at forberede sig. Det er ikke så effektivt nu med halve timer her og der.

Går du på kompromis med fagligheden for at nå det hele?
Nej, det synes jeg ikke, men jeg prøver at gøre ting på andre måder. Der er ikke samme tid til at fordybe sig. Jeg kan for eksempel ikke længere læse en roman i min fritid, som måske skal inddrages i undervisningen. Der stresser virkelig nogen, at arbejde og fritid er blevet sådan skilt ad.

Hvad har været svært ved reformen?
Jeg har skullet vænne mig til de lange dage til kl. 15.30 eller 16.00. Praktiske ting som mine børns legeaftaler er blevet mere besværlige.

Mere overordnet så var det heller ikke et 8-16 job jeg havde i tankerne, da jeg uddannede mig til lærer. Det passer i virkeligheden ikke så godt til min livsform. Men familien er begyndt at vænne sig til det, og børnene har mig så fuld tid, når jeg endelig har fri.

Hvad lykkes godt med reformen?
Jeg er blevet opmærksom på, hvor vigtig tiden er som ressource. Derfor videndeler vi mere. Det er vigtigt at udnytte den så godt som muligt. Og jeg er blevet mere opmærksom på at tænke i nye løsninger.

Er der forskel på, hvordan reformen opleves blandt lærerne?
I starten har der været meget frustration. Og jeg har da også syntes, at reformen påvirkede den frihed, der lå i jobbet. Men jeg har det også sådan, at hvis jeg ikke kan lide jobbet længere, så skal jeg finde noget andet at lave. Og der er da også gode ting ved reformen. Men der skal være den rette ramme for at kunne italesætte det på den rigtige måde, og det er begyndt at ændre sig, tænker jeg.
 
Hvordan reagerer ledelsen på det?
Det bliver lyttet til os, hvis der er problemer. Ledelsen er interesseret i, at vi fungerer og trives på skolen.

Hvor er vi om et år på skolen?
Jeg tror, at rammerne er blevet blødt lidt op. Der bliver tolket på reformen, og det bliver muligt med flere individuelle aftaler, så det fungerer bedre for den enkelte. Sådan er det jo på de fleste arbejdspladser uden for skolerne, så hvorfor ikke her.
Sidst opdateret: 21.01.2015