Pressemeddelelse fra 30.04.2024

Ulrik Wilbek indvier skovbegravelsesplads syd for Gl. Hvam

Fremover bliver det muligt at få sin urne nedsat på en skovbegravelsesplads i Viborg Kommune

Fredag den 3. maj indvier borgmester i Viborg Kommune, Ulrik Wilbek, Kallestrupgaard Skovebegravelsesplads.

Et stort ønske fra en række borgere i Viborg Kommune går i opfyldelse, når borgmester Ulrik Wilbek den 3. maj klokken 11.00 klipper snoren ved den officielle åbning af Kallestrupgaard Skovbegravelsesplads beliggende i den naturskønne Thomas Aarup Skov to kilometer syd for Gl. Hvam.

- Der har været et ønske fra en gruppe borgere om at få en skovbegravelsesplads i Viborg Kommune. Derfor er jeg glad for, at vi i samarbejde med Kallestrupgaard kan gøre det ønske til virkelighed, og at de, der ønsker det, nu kan blive stedt til hvile omgivet af smukke gamle bøgetræer, siger Ulrik Wilbek.

1800 pladser

Kallestrupgaard Skovbegravelsesplads rummer cirka 1800 urnebegravelsespladser.

Området tilhører familien Elgaard, der har ejet Kallestrupgaard gennem 40 år, og skovbegravelsespladsen er anlagt med respekt for områdets historie og naturens skønhed, ligesom den selvfølgelig er godkendt af Kirkeministeriet.

- Det er vigtigt, at begravelsespladsen bliver anlagt i respekt for naturen, og at den bliver plejet som naturlig skov. Urnepladserne er derfor anlagt diskret ved udvalgte træer, så det ikke føles som en traditionel kirkegård, forklarer Christina Yding Hahn Elgaard.

Kallestrupgaard Skovbegravelsesplads er åben for offentligheden fra solopgang til solnedgang, og alle er velkomne til at færdes til fods i området.

Ulrik Wilbek, Borgmester
Tlf. 40 78 88 00 / mail: borgmester@viborg.dk