Pressemeddelelse fra 22.04.2024

Borgere henter nu pas 24/7

Det nye tiltag med muligheden for at hente pas i dokumentboksen udenfor rådhusets åbningstid har fået en positiv modtagelse.

Siden september 2023 har borgerene i Viborg Kommune haft mulighed for at hente pas døgnet rundt. Foto: Viborg Kommune

Viborg Kommune lancerede i september 2023 en udvidet service, så borgere også kan hente deres pas udenfor rådhusets normale åbningstid. Friske tal viser, at borgerne har taget rigtig godt imod den udvidede service.

Den seneste opgørelse for første kvartal af 2024 viser, at 36 % af alle pas bliver afhentet udenfor det, der traditionelt betragtes som normal åbningstid, mellem 8-16. Det svarer til over 500 pas.

En stor gevinst

Antallet af pasafhentninger udenfor normal åbningstid indikerer, at Viborg Kommune har ramt plet med en serviceudvidelse, der imødekommer borgernes behov.

- Vi er meget glade for at borgerne i Viborg Kommune har taget så godt imod vores nye tilbud. Det er en fornøjelse at se, hvordan hele proceduren for afhentning af pas er blevet lettere og mere fleksibel.  Vi er den første kommune i Danmark, som tilbyder at hente pas 24/7, så derfor har der været nogle få børnesygdomme, som skulle udryddes, men alt i alt har dokumentboksen været en stor gevinst, siger Mette Camilla Bech-Møller.

Ikke kun til pas

Dokumentboksen er ikke kun til pas, men åbner op for andre muligheder. Kørelærerne afleverer mange ansøgninger til godkendelse i Borgerservice og de bruger nu også dokumentboksen til at udveksle disse – uden at de er afhængige af rådhusets åbningstider.

Mette Camilla Bech-Møller,
Tlf. / mail: mcb@viborg.dk